Onboarding nieuwe medewerkers

Onboarding nieuwe medewerkers

Yes, a new employee on board! Maar wat is nou eigenlijk de betekenis achter het woord onboarding? Over het algemeen is het idee achter het onboarding proces dat je jouw medewerkers zo snel en goed mogelijk voorbereidt, en hen bij elke stap begeleid. Zo voelt de werknemer zich niet alleen sneller welkom, maar kan hij of zij ook op een fijne manier kennismaken met collega’s en de werkzaamheden. Dit alles zorgt weer voor een versnelde, hoge productiviteit.

Het onboarding proces is natuurlijk afhankelijk van jouw organisatie. Wij houden het algemeen zodat jij met de volgende punten aan de slag kan gaan met het starten en verbeteren van jouw onboarding proces.

Een goed begin is het halve werk

Wist jij dat bij een op de vijf arbeidsverhoudingen het al mis gaat tijdens de proeftijd? De eerste weken binnen jouw bedrijf zijn daarom van fundamenteel belang om een werknemer een goede start te garanderen. Onboarding is niet alleen essentieel in de eerste weken van het dienstverband, maar speelt zelfs vooraf al een rol en tot acht weken na de eerste werkdag.

Voor de eerste werkdag

Zorg ervoor dat jouw werknemer vooraf al zo veel mogelijk mee krijgt van hoe het er binnen jouw bedrijf aan toe gaat. Zo wordt het makkelijker om de grote hoeveelheid informatie te kunnen verwerken.

  • Stel tijdig de arbeidsovereenkomst op en laat deze ondertekenen door partijen, zodat deze kan worden opgeslagen in het personeelsdossier óf laat de administratieve rompslomp aan PersonPlus over zodat jij je hierover geen zorgen hoeft te maken.
  • Verwacht jij loyaliteit van je werknemers? Onderhoud contact wanneer de werknemer niet direct in dienst komt, dit toont interesse.
  • Informeer de werknemer: beantwoord alvast zijn of haar vragen zoals hoe werkt het bedrijf? ‘Hoe zal mijn eerste werkweek eruit zien?’ en ‘Hoe zijn de collega’s en het team?’
  • Is er binnen jouw bedrijf sprake van personeelstraining? Organiseer een veiligheidstraining en eventueel andere trainingen voor hij of zij van start gaat.

Sluiten jullie de dag wel eens af met een borrel op het werk of hebben jullie binnenkort een bedrijfsevent? Nodig de nieuwe werknemer uit, zodat hij of zij al kennis kan maken voordat de eerste werkdag officieel van start gaat.  

Op de eerste werkdag

Voorzie nieuwe collega’s van alle belangrijke informatie over jouw bedrijf, de dagelijkse gang van zaken en het nieuwe team. Het is hierin ook belangrijk om de nieuwe collega niet te overspoelen met te veel informatie.

  • Heet jouw nieuwe werknemer een warm welkom; geef een overzicht van de geschiedenis, de cultuur en missie en visie van het bedrijf en geef een rondleiding.
  • Introduceer hem of haar aan alle collega’s en afdelingen, en laat ook alle verschillende collega’s vertellen over de teams, taken en verantwoordelijkheden.
  • Hecht jij veel waarde aan teambonding? Lunch eens samen met elkaar, zo kan het hele team elkaar alvast beter leren kennen.

Tijdens de eerste werkweek

De eerste week hoort de werknemer de tijd te krijgen om hun weg te vinden, zich vertrouwd te maken met de verantwoordelijkheden in het nieuwe werk en iedereen binnen het bedrijf te leren kennen.

  • Teamwork makes the dream work! Zorg dat jouw team de nieuwe werknemer integreert.
  • Spreek de wederzijdse verwachtingen uit: licht de verwachtingen van het bedrijf toe, en laat de nieuwe collega zijn of haar verwachtingen uitspreken.
  • Laat de werknemer kennis maken met juridische zaken vanuit het bedrijf, zoals een bedrijfshandboek en/of gedragscode. 

Na de eerste werkweek

Nu de basis is gelegd, is het een goed moment voor de werknemer om onbeantwoorde vragen te stellen en feedback uit te spreken.

  • Wat waren de eerste indrukken? Vraag jouw werknemer om input: hoe is het bevallen en is er aanvullende informatie nodig om de functie goed uit te kunnen voeren?
  • Ga samen na wat de doelstellingen zijn voor de eerste fase, voor welke periode dit is en bekijk hoe dit samen kan worden bereikt.
  • Informeer de werknemer over praktische zaken zoals vakantieregelingen en werkuren en/of eventueel de mogelijkheid tot thuiswerken.

Na vier tot acht weken

De eerste twee maanden zijn essentieel voor werknemers. Vergeet niet om regelmatig wederzijdse feedback te ontvangen en te geven, dit is van belang wanneer iemand te maken krijgt met nieuwe taken, verantwoordelijkheden, collega’s en structuren.

  • Wat waren de twee indrukken? Vraag input aan jouw werknemer, dit keer meer gericht op welzijn en expertise. Hebben ze ideeën rondom het verbeteren van problemen en processen, en zijn de indrukken veranderd t.o.v. de laatste keer?
  • Nu de solide basis is gelegd, kan er samen worden bepaald wat de ontwikkelingsmogelijkheden van de werknemer zijn.
  • Organiseer feedbackmomenten die regelmatig worden herhaald óf laat dit aan PersonPlus over met onze nieuwe tool: De Digitale Gesprekcyclus!

Jouw nieuwe medewerker is aan boord en is tevreden over het proces, vanaf nu is het aan jou de taak om deze tevreden te houden en te behouden. Houd de medewerker gemotiveerd om zijn of haar functie uit te voeren en focus op ontwikkeling. Meer lezen over hoe je dit aanpakt? Lees dan onze blog over het aantrekken van waardevol personeel of het herkennen én versterken van talent!

PersonPlus spant zich in om de inhoud van haar blogs zo actueel mogelijk te houden. Ondanks deze zorg en aandacht is het mogelijk dat de inhoud onvolledig, verouderd en/​of onjuist is. Er kunnen geen rechten aan de door PersonPlus verstrekte informatie worden ontleend. PersonPlus is niet aansprakelijk voor schade welke kan ontstaan als gevolg van onjuiste of incomplete informatie op de website.