Nieuws

Grip op de WHK en WGA

De Whk-beschikking wordt jaarlijks door de belastingdienst verstuurd aan werkgevers waarvan bekend is dat zij werknemers in dienst hebben die verzekerd zijn voor de sociale verzekeringswetten. De beschikking is afgelopen december naar ondernemers verstuurd en bevat informatie die noodzakelijk is voor de loonadministratie voor het jaar 2021. Parameters De Whk-premie geldt voor elke werkgever die […]

Lees verder

Hoge vs. lage WW-premie

Over het loon dat jouw werknemer ontvangt, betaal jij als werkgever premies voor de werknemersverzekeringen. Dit zijn verzekeringen die werknemers beschermen tegen het verlies van inkomen als gevolg van werkloosheid, ziekte en arbeidsongeschiktheid. Voor 1 januari 2020 betaalde jij als werkgever een sectorafhankelijke Algemeen Werkeloosheidsfond-premie (de WW-premie). Deze premie was afhankelijk van het werkloosheidsrisico in […]

Lees verder

Loondoorbetaling zieke AOW’er, van 13 naar 6 weken

Normaal gesproken moet je als werkgever een werknemer met de AOW- gerechtigde leeftijd tijdens ziekte 13 weken doorbetalen, maar vanaf 1 april 2021 wordt dit gewijzigd en zal de termijn van de wettelijke doorbetalingsplicht bij ziekte naar 6 weken gaan. Dit betekent dat vanaf 1 april 2021 het loon van een zieke werknemer die de […]

Lees verder

Stijging wettelijk minimumloon 1-1-2021

Zoals elk jaar verandert op 1 januari het minimumloon in vrijwel alle sectoren. Dit om ervoor te zorgen dat het loon meestijgt met inflatie en andere zaken. Altijd leuk, een beetje meer salaris. Benieuwd wat het voor jouw werknemers (of jezelf) kan betekenen? Lees dan snel verder! Waarom verandert het minimumloon?   Het minimumloon kan […]

Lees verder

Eindejaarsgesprekken

Het is weer de tijd van het jaar: Sinterklaas, Kerst, Oud & Nieuw én het moment van eindejaargesprekken. PersonPlus ziet dat veel ondernemers het einde van het jaar als een goed moment zien om functionerings- en beoordelingsgesprekken te voeren. Dit jaar is dit echter anders dan anders. Want hoe beoordeel je het functioneren van een […]

Lees verder

De werkkostenregeling: aan welke regels moet worden voldaan?

De werkkostenregeling is per 1 januari 2011 actief maar blijft voor veel ondernemers een ingewikkelde regeling. De werkkostenregeling (WKR) is voor werkgevers in het leven geroepen om onbelaste vergoedingen en verstrekkingen aan jouw werknemers te geven. Maar welke vergoeding of verstrekking aan jouw werknemer zijn belast en welke onbelast? Wat moet je als werkgever bijvoorbeeld […]

Lees verder

Het lage-inkomensvoordeel: Interessant voor jou als werkgever

Het lage-inkomensvoordeel (LIV) is een regeling vanuit de overheid en is gericht aan werkgevers. Het LIV heeft als doel om het voor werkgevers aantrekkelijk te maken om mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt in dienst te nemen of te houden. Maar wie zijn deze kwetsbare mensen? Wat zijn de voorwaarden en wat moet […]

Lees verder

Het loonkostenvoordeel (LKV)

Het LKV is een regeling die is ingegaan op 1 januari 2018. Deze regeling is een tegemoetkoming voor werkgevers die 1 of meer werknemers in dienst nemen of hebben die lastig aan werk komen. De doelgroep is onderverdeeld in de volgende categorieën: oudere werknemers met een uitkering; werknemers met een arbeidsongeschiktheidsuitkering; werknemers met een arbeidsbeperking. […]

Lees verder

Extra steun voor de horeca

Op 9 december heeft een persconferentie plaatsgevonden met minister Wiebes, Koolmees en Hoekstra over het steun- en herstelpakket. Eerder was er sprake van dat het financiële steunpakket wellicht versoberd zou moeten worden omdat de overheid niet alle schade kan opvangen en om ondernemers aan de nieuwe economische situatie te laten wennen. Tijdens de persconferentie van […]

Lees verder

Transitievergoeding tijdens coronacrisis

Via onder andere de NOW-regeling biedt het kabinet ondersteuning aan bedrijven om de crisis te overbruggen, zodat werkgelegenheid zo veel mogelijk behouden blijft. Het aanvraagloket voor de NOW 3 is vanaf vandaag -16 november- geopend tot 13 december 2020. Los van de steunmaatregelen kunnen werkgevers en werknemers onderling afspraken maken over relevante doorlopende verplichtingen, zoals […]

Lees verder