Waardevol personeel aantrekken

Waardevol personeel aantrekken

Waardevol personeel aantrekken

Het is een feit dat het aantrekken van goed en waardevol personeel de afgelopen jaren steeds lastiger geworden is. Met zoveel verschillende bedrijven en daarmee de groeiende concurrentie wil je natuurlijk dat de medewerker voor jouw organisatie kiest! Maar hoe krijg jij dit nou voor elkaar? In dit blog gaan we je daar een handje bij helpen door toe te lichten hoe jij als werkgever jouw merk, ook wel employer branding genoemd, in de aandacht kunt brengen en hoe jij een aantrekkelijke vacaturetekst kan schrijven die past bij jouw doelgroep!

Hoe val ik op?

Als jij wilt dat jouw website en vacatureteksten in het oog springen, is het misschien eens goed om na te gaan of de manier waarop jouw vacatures op dit moment geschreven zijn, nog wel passen bij de boodschap die jij wilt overbrengen aan jouw toekomstige personeelsleden. En komt deze boodschap wel aan, want hoe bereik jij op dit moment jouw personeel? Tegenwoordig is het steeds belangrijker geworden om een goed werkgeversmerk neer te zetten, en daarmee af te stappen van het oude personeelswervingstraject.

Hoe maak ik van mijn organisatie een merk?

Onderscheid je als werkgever

Jouw producten en diensten zijn onderscheidend voor jouw organisatie, maar als werkgever wil je je ook onderscheiden. Ga na bij jouw huidige medewerkers waarom zij ervoor hebben gekozen om bij jou aan de slag te gaan en bedenk wat jou onderscheidt van jouw concurrenten. Vraag aan medewerkers, maar ook aan klanten hoe ze jou als werkgever zien en kijk of dit overeen komt met het beeld wat jij van jezelf hebt. Zo niet? Dan is er werk aan de winkel!

Maak een ‘werken bij’ onderdeel op je site

Net als dat je (bijvoorbeeld) jouw menu niet op een wit a4’tje zet, plaats je jouw vacaturetekst ook niet op een lege websitepagina. Zorg ervoor dat je op een aantrekkelijke ‘werken bij’ onderdeel op jouw site je vacatures kan plaatsen, maar ook naar voren brengt hoe verleidelijk de bedrijfscultuur is en wat voor leuke andere activiteiten de toekomstige werknemer kan verwachten. Jij wilt graag weten wat jij van de werknemer kunt verwachten, maar eveneens wil de werknemer weten wat ze van jou en jouw organisatie kunnen verwachten. Hierin is eerlijkheid én transparantie erg belangrijk, laat daarom jouw huidige medewerkers vertellen hoe het is om bij jouw bedrijf te werken. Zo komt jouw toekomstige personeel niet voor verassingen te staan en komt het imago overeen met de identiteit van jouw organisatie. Het is immers niet leuk om achteraf te ontdekken dat een borrel maar één keer in de maand plaatsvindt, in plaats van wekelijks.

Zet meer in op social media via je medewerkers

Communicatie vanuit jouw organisatie is essentieel, maar daarbij is het ook interessant om de communicatie vanuit jouw medewerkers te laten verlopen. Kandidaten zijn op zoek naar een eerlijke mening, en deze eerlijkheid krijg je vooral uit een medewerker die pas sinds kort bij jou aan de slag is gegaan. Laat jouw nieuwe medewerkers dus naar de buitenwereld communiceren hoe de eerste week verliep! En zet je een vacature op jouw social media kanalen? Vraag medewerkers dan om deze te delen op hun eigen kanalen.

Schrijf een pakkende en succesvolle vacaturetekst

  1. Beschrijf jouw ideale kandidaat en licht vooral details uit zoals opleiding, ervaring, karaktereigenschappen, voorkeuren en gedrag.
  2. Zorg ervoor dat je opvalt, en dus vooral vindbaar bent. Dit is mogelijk met ‘targeting.’ Hiermee is jouw vacaturetekst te vinden op plaatsen waar de ideale kandidaat zoekt, zoals op Google, vacature verzamelsites of social media.
  3. Blijf realistisch en breng de baan tot leven. Vertel hoe een werkdag bij jouw organisatie verloopt en wat de functie precies inhoudt. Storytelling is een erg gemakkelijke manier om de aandacht te trekken.
  4. Wees helder en overzichtelijk. Inhoudelijk zal de vacaturetekst goed in elkaar moeten zitten, maar deze moet ook visueel aantrekkelijk blijven. Voorkom ellenlange lappen tekst en maak gebruik van tussenkopjes en bullet points. Zo blijft de tekst goed scanbaar voor de lezer.
  5. Tot slot maak je gebruik van een call-to-action (CTA). Dit spoort de lezer aan om te solliciteren. Gebruik een link of een solliciteerknop, waarin een uiterste datum vermeld wordt.

Mocht jij na onze tips & tricks nou eindelijk de beste aanvulling voor je team hebben gevonden, dan wil jij deze personen zeker niet kwijt! Het is daarom na een tijd in dienst geweest te zijn, belangrijk om eens terug te kijken naar de redenen waarom deze persoon is aangenomen en stil te staan bij de talenten van iedere nieuwe medewerker. Ben jij nou benieuwd naar hoe jij jouw personeel meer vanuit hun talenten kan laten werken en ben je nieuwsgierig naar hoe jij deze talenten kunt aanscherpen? Lees dan vooral hier ons blog over het herkennen én versterken van talent binnen jouw organisatie!

PersonPlus spant zich in om de inhoud van haar blogs zo actueel mogelijk te houden. Ondanks deze zorg en aandacht is het mogelijk dat de inhoud onvolledig, verouderd en/​of onjuist is. Er kunnen geen rechten aan de door PersonPlus verstrekte informatie worden ontleend. PersonPlus is niet aansprakelijk voor schade welke kan ontstaan als gevolg van onjuiste of incomplete informatie op de website.