Medewerkers binden, boeien en behouden

Medewerkers binden, boeien en behouden

Een geschikte kandidaat op jouw openstaande vacature dient zich aan. Na een paar goede gesprekken gaan jullie over tot het sluiten van een arbeidsovereenkomst. Zo… die vacature is vervuld en jouw nieuwe medewerker gaat binnenkort bij jou aan de slag!

Met alleen het aannemen van goed presterende medewerkers ben je er helaas nog niet, in deze tijd is het namelijk vooral een uitdaging om de juiste medewerkers op de juiste plaats te krijgen én te behouden. In dit blog gaan we in op wat je kunt doen om jouw nieuwe medewerkers te behouden.

Verloop

De afgelopen jaren wordt het verloop van medewerkers in de horeca en retail geschat rond de 60%. Dit is een stuk hoger dan het verloop in andere branches.

Welke inspanning levert jouw bedrijf om het verloop onder medewerkers te beperken? Hierin zijn verschillende factoren belangrijk: o.a. doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden, bedrijfscultuur, flexibele werkregelingen, en brancheafhankelijke regelingen en mogelijkheden.

Om als bedrijf op de lange termijn succesvol te kunnen zijn is het behouden van medewerkers van belang. Een hoog verloop zorgt o.a. voor kosten, onrust en een hogere werkdruk.

Veel bedrijven investeren graag in de klantervaring, maar aan de medewerkers ervaring wordt vaak onvoldoende gedacht. Verbeter de betrokkenheid van je medewerkers en voorkom dat zij de organisatie verlaten!

Inwerkperiode

Ongeveer 70% van de medewerkers blijft minimaal drie jaar bij een bedrijf als ze een goed en duidelijk inwerkprogramma hebben gevolgd. Een derde van je medewerkers verlaat het bedrijf binnen zes maanden. Dit is voor nieuwe medewerkers dus een belangrijke periode.

Vier tips voor tijdens deze eerste periode:

  • Regel alle praktische zaken ruim voor de eerste werkdag.
  • Zorg ervoor dat de medewerker zich vanaf dag een betrokken voelt.
  • Verstrek de benodigde informatie op tijd en geleidelijk.
  • Een ervaren collega kan de nieuwe medewerker wegwijs maken. Zorg ervoor dat deze collega ook na de eerste weken beschikbaar blijft voor vragen.

Benieuwd hoe je een goed functionerend onboarding traject binnen jouw organisatie kan toepassen? Lees dan dit blog.

Ontwikkelingsmogelijkheden

Vooral jonge medewerkers zijn nog volop in ontwikkeling, voor hen is het dus extra belangrijk dat er doorgroeimogelijkheden zijn. Het te kort aan doorgroeimogelijkheden is een veelgehoorde reden waarom jonge medewerkers stoppen met werken bij een bedrijf.

Aandacht voor de ontwikkeling van medewerkers zorgt voor een hogere medewerker tevredenheid én beter functioneren, wat bijdraagt aan betere bedrijfsresultaten. Dit doe je voornamelijk door goede gesprekken te hebben over ambities, doelstellingen en ontwikkeling van medewerkers en door samen een ontwikkelplan te maken.

De Digitale Gesprekscyclus

Ken je De Digitale Gesprekscyclus al? In DDGC kun je de volgende onderwerpen onderbrengen:

  • Gesprekscyclus met gespreksformulieren (bijvoorbeeld: einde proeftijdgesprek, functioneringsgesprek, beoordelingsgesprek, exitgesprek)
  • Competenties en functieprofielen
  • 360 graden feedback zodat collega’s en leidinggevenden elkaar feedback kunnen geven, zo kun je talenten herkennen én erkennen

Ook de volgende onderwerpen komen vaak terug als het gaat over waar de medewerker blij van wordt:

  • Een goede balans tussen werk en privéleven.
  • Training en ontwikkeling.
  • Een goede werksfeer.
  • Flexibele werktijden.
  • Goede begeleiding.

Voor elke medewerker is het weer anders wat dit precies inhoud. Ga het gesprek aan en kom erachter wat voor jouw medewerker belangrijk is.

Mocht het dan toch zo zijn dat een medewerker jouw bedrijf verlaat, plan dan een exit gesprek. Op die manier kom je erachter waarom de medewerker precies weg gaat en kun je hier mogelijk voor de toekomst waardevolle informatie uit halen. Een exit gesprek is ook eenvoudig mogelijk met De Digitale Gesprekscyclus.

Wil je meer informatie of heb je interesse in De Digitale Gesprekscyclus? Neem dan contact met ons op!

PersonPlus spant zich in om de inhoud van haar blogs zo actueel mogelijk te houden. Ondanks deze zorg en aandacht is het mogelijk dat de inhoud onvolledig, verouderd en/​of onjuist is. Er kunnen geen rechten aan de door PersonPlus verstrekte informatie worden ontleend. PersonPlus is niet aansprakelijk voor schade welke kan ontstaan als gevolg van onjuiste of incomplete informatie op de website.