5 Horecatrends in 2022

5 Horecatrends in 2022

Horecatrends in 2022

Na een bewogen en bevlogen 2021 wordt het tijd om vooruit te kijken, wat gaat 2022 ons brengen? Om jou hier zo goed mogelijk op voor te bereiden, hebben we de 5 belangrijkste horecatrends van 2022 voor je op een rijtje gezet. Zo kun jij hier optimaal op inspelen en kun jij het komende jaar zo veel mogelijk bereiken met jouw, hopelijk geopende, horecazaak.

1. Creativiteit en flexibiliteit

Als we iets geleerd hebben het afgelopen jaar, is het wel hoe flexibel ondernemers zijn. Webshops worden overal uit de grond gestampt en je kunt ineens eten afhalen bij hotels en luxe restaurants. Belangrijk is om in het komende jaar die flexibiliteit vast te blijven houden, ook al is het misschien (en hopelijk) minder noodzakelijk. Blijf met creatieve oplossingen komen, want het vermogen om creatief en oplossingsgericht te denken is een grote factor in het blijven bestaan van de (horeca)ondernemingen.

2. Digitalisering

Voordat alle aandacht naar corona ging, begon digitalisering in de horeca steeds meer op te komen. Menu’s op je telefoon door middel van het scannen van een QR code of bestellen via een tablet in plaats van bij het personeel. De verwachtingen zijn dat de digitalisering in de horeca weer voortzet het komende jaar, zeker met het huidige personeelstekort. Het kan namelijk erg aantrekkelijk zijn om meer te digitaliseren zodat je minder personeel in hoeft te zetten. Twee vliegen in één klap!

3. Groen ondernemen

Ook duurzaamheid en milieubewustheid komt weer terug nu de coronaomstandigheden een beetje aan het dalen zijn. Dit is namelijk nog een trend die pré-corona steeds groter werd. De klimaatdiscussie begint weer op gang te komen, waardoor de focus en het belang van groen ondernemen ook weer groter worden. Wil je weten hoe je jouw onderneming gemakkelijk groener kunt maken? Lees dan deze blog.

4. Personalisatie

Personalisatie wordt ook steeds belangrijker. Door personalisatie kun je de klanttevredenheid omhoog krikken, want dan voelen klanten zich speciaal. Steeds meer mensen eten bijvoorbeeld vegetarisch, veganistisch of glutenvrij. Door hier op in te spelen maak je niet alleen je restaurant aantrekkelijk voor ook deze doelgroep, maar het is gelijk een goede stap op het gebied van personalisatie.

5. “Thuis uit eten”

Steeds meer mensen hebben het “thuis uit eten” ontdekt. Dit gaat uiteraard over het bestellen en afhalen van eten, wat veel restaurants, cafés en andere zaken (ontdekt en) ontwikkeld hebben de laatste tijd. De verwachting is dat het bestellen van eten een trend is die blijft plakken, ook wanneer de horeca weer open is. Daarnaast zijn er tegenwoordig steeds meer opties en zijn klanten kieskeuriger, dus is het belangrijk om hier als horecazaak goed over na te denken. Eten moet uiteraard kwalitatief goed zijn, maar bijvoorbeeld ook snel bezorgd kunnen worden. Als een potentiële klant ziet dat de bezorgtijden of -kosten lager zijn bij je concurrent, is het wel duidelijk waar de keuze naartoe zal gaan. Doordat het afhalen, dankzij corona, een steeds groter aandeel van de inkomsten wordt voor een bedrijf, is het een aanrader om te kijken hoe dit voor de klant zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt kan worden.

Daarnaast kun je nog een klein persoonlijk element toevoegen aan een bestelling die afgehaald of bezorgd wordt. Dit kan bijvoorbeeld een bon voor gratis bezorging bij de volgende bestelling zijn maar ook iets kleins zoals een lekker snoepje of klein kaartje. Zo verbind je je klanten met jouw zaak en zullen ze de volgende keer eerder weer bij jou bestellen. De ultieme combinatie tussen deze trend en personalisatie dus!

Dit zijn de, in onze optiek, 5 belangrijkste horecatrends die verwacht worden in 2022. Wil je meer lezen, zoals tips voor horecaondernemers tijdens corona of wat er allemaal gaat veranderen in 2022, klik dan hier.

PersonPlus spant zich in om de inhoud van haar blogs zo actueel mogelijk te houden. Ondanks deze zorg en aandacht is het mogelijk dat de inhoud onvolledig, verouderd en/​of onjuist is. Er kunnen geen rechten aan de door PersonPlus verstrekte informatie worden ontleend. PersonPlus is niet aansprakelijk voor schade welke kan ontstaan als gevolg van onjuiste of incomplete informatie op de website.