Verlaag de kopzorgen van medewerkers met geldzorgen

Verlaag de kopzorgen van medewerkers met geldzorgen

Kopzorgen

We worden er allemaal mee geconfronteerd; hoge energieprijzen, boodschappen die duurder worden en met pijn in jouw portemonnee de benzine afrekenen. In Nederland hebben we te maken met enorme inflatie. Hierdoor groeit de groep mensen met (problematische) schulden. Dat dit ook zijn weerslag heeft op de werkvloer, mag duidelijk zijn. Het ziekteverzuimpercentage is de afgelopen jaren gestegen en de druk op de persoonlijke financiële situatie helpt niet mee om dit percentage te verlagen. In deze blog leggen we uit wat je kunt doen om je medewerkers te helpen en verzuim ten gevolge van schuldenproblematiek te voorkomen.

Geldzorgen

Uit onderzoek blijkt dat één op de drie medewerkers zich ziek meldt omdat hij ernstige geldzorgen heeft. Vaak heb je als werkgever geen idee dat er geldzorgen zijn bij de medewerker. Het is een onderwerp wat niet bij de koffieautomaat wordt besproken. Natuurlijk praten we met elkaar over de energie die 173% duurder is dan een jaar geleden. En klagen we over wat we moeten afrekenen als we boodschappen doen. Maar de persoonlijke gevolgen en financiële problemen, daar hebben we het meestal niet over. Uit onderzoek blijkt dat 8% van de Nederlandse huishoudens problematische schulden hebben en dat bijna 50% van de huishoudens financieel kwetsbaar is.

De gevolgen

Problemen met schulden doen zich binnen alle sectoren voor. Het is de kunst om het onderwerp bespreekbaar te maken en een sfeer te creëren waarin medewerkers de veiligheid voelen om hun financiële problemen aan te kaarten. Zonder ze het gevoel te geven dat je je als werkgever bemoeit met andermans ‘zaken’, hoe goedbedoeld ook. Bedenk dat je er een groot belang bij hebt om je medewerkers te helpen bij schuldproblematiek en financiële zorgen. Deze medewerkers krijgen vaak mentale of fysieke gezondheidsklachten als gevolg van de geldzorgen. Ze zijn vaak minder productief en zijn minder betrokken, doen niet meer mee aan sociale activiteiten en verzuimen frequent. En in het ergste geval zijn ze niet meer in staat om te werken en melden ze zich ziek; een grote kostenpost voor jou als werkgever.

Tijd voor actie

Maar wat kan je als werkgever doen? Hoe zorg je ervoor dat je eventuele uitval van je medewerkers (en daarmee een hogere werkdruk voor de collega’s) voorkomt?

Een aantal tips:

  • Bespreek het onderwerp tijdens bijvoorbeeld een teamoverleg. Haal het onderwerp ‘schulden’ uit de taboesfeer. Dit helpt ook om juist niet in de financiële problemen te komen.
  • Geef tips en zet de deur open voor medewerkers om over dit onderwerp in gesprek te gaan. De vertrouwenspersoon speelt hierin een belangrijke rol. (Dit kun je regelen via PersonPlus! Klik hier voor meer informatie)
  • Als het mogelijk is, biedt hulp bij het omgaan met- en oplossen van de schulden, bijvoorbeeld door het vakantiegeld over het jaar te spreiden.
  • Wees er op tijd bij om te voorkomen dat de schulden zich blijven opstapelen.
  • Ga discreet om met de situatie van de medewerker.

Externe hulp

Naast de hulp die je vanuit de organisatie kan bieden, kan je de medewerker ook doorverwijzen naar hulp buiten de organisatie. Zo zijn er budgetcoaches beschikbaar. Ook vanuit de bank waar de medewerker een rekening heeft lopen of waar de hypotheek afgesloten is, is hulp beschikbaar. Daarnaast verleent het Nibud hulp bij schulden. Op de website van het Nibud staan verschillende tools om een eerste stap te zetten naar een gezonde financiële situatie.

Neem bij vragen contact op via info@personplus.nl of 0113-405680.

PersonPlus spant zich in om de inhoud van haar blogs zo actueel mogelijk te houden. Ondanks deze zorg en aandacht is het mogelijk dat de inhoud onvolledig, verouderd en/​of onjuist is. Er kunnen geen rechten aan de door PersonPlus verstrekte informatie worden ontleend. PersonPlus is niet aansprakelijk voor schade welke kan ontstaan als gevolg van onjuiste of incomplete informatie op de website.