Jouw zaak digitaliseren
29 juni is er een nieuw initiatief van start gegaan, genaamd ‘Mijn Digitale Zaak’. Dit initiatief is er om ondernemers te helpen met het opzetten of verbeteren van alle digitale zaken binnen een onderneming. Er wordt persoonlijk advies gegeven, een stappenplan gemaakt en een subsidie van max. € 2.500 geboden. In dit blog leggen we je meer uit over dit initiatief en geven we je tips hoe je jouw zaak het best kunt digitaliseren en kunt vertegenwoordigen op social media.
Mijn digitale zaak
Mijn Digitale Zaak is een initiatief van brancheorganisatie INretail, KVK, MKB-Nederland, RVO en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Mijn Digitale Zaak is voor alle Mkb’ers met 2 tot 50 werknemers in de detailhandel (non food). Het doel is om Mkb’ers te ondersteunen met zaken als een website, Google vermeldingen en digitale systemen (denk hierbij aan een personeelssysteem of kassasysteem). Heb je interesse? Dan kun je via deze link een scan doen van ongeveer 20 minuten. Op basis van deze scan wordt een persoonlijk advies opgesteld, met daarin een stappenplan en een lijst van leveranciers. Daarnaast kun je aanspraak maken op een subsidie van maximaal € 2.500 om dit stappenplan te realiseren. Deze subsidie is bedoeld om 50% van de offerte te vergoeden. Wil je meer weten over dit initiatief? Klik dan hier.
Jouw zaak op social media
Veel ondernemers proberen klanten te werven via bijvoorbeeld social media. Als je dit op de juiste manier doet, kan dit heel goed werken. Maar hoe doe je dit? Bekijk onderstaande tips en verbeter jouw zakelijke social media gebruik.
- Kies goed welke kanalen je wilt gebruiken. De meeste Mkb’ers promoten hun onderneming op Instagram en Facebook. Dit zijn vaak ook de beste kanalen om je klanten te bereiken.
- Zet de belangrijkste gegevens (denk aan adres of website) in de beschrijving van je profiel. Zo hoeven potentiële klanten hier niet actief naar op zoek en neem je dus een drempel weg.
- Maak aantrekkelijke content. Sfeerimpressies en reviews zullen een potentiële klant aanmoedigen om zelf ook naar jouw bedrijf te komen.
- Wat maakt jouw zaak uniek? Zorg dat jouw Unique Selling Points duidelijk zichtbaar zijn op jouw social media feed.
- Promoot acties of kortingen op je socials. Op deze manier wordt het ook aantrekkelijk voor vaste klanten om jou te volgen, want zo zijn ze direct op de hoogte van jouw acties een aanbiedingen.
- Post regelmatig. Zo blijf je onbewust constant in het achterhoofd van jouw klanten. Mochten ze dan op zoek zijn naar iemand die kan bieden wat jij biedt, zullen ze sneller (weer) naar jouw zaak gaan.
- Voor horecaondernemers, zet een QR code of de naam die je op je socials gebruikt op de menukaart. Zo kunnen mensen jouw kanalen gaan bekijken terwijl ze op hun drankje zitten te wachten. Je kunt er eventueel nog iets van “tag ons in jouw foto” bij zetten.
- Koppel Facebook en Instagram. Zo hoef je maar 1x iets te posten en verschijnt het gelijk op beide platformen. Dit scheelt weer tijd!
- Tagt een klant jouw onderneming op Instagram of Facebook? Repost dit dan door het bijvoorbeeld in je verhaal te zetten.
Overige digitaliseringstips
- Zorg dat de openingstijden en gegevens op Google accuraat en compleet zijn. Hier zie je bijvoorbeeld hoe PersonPlus dit heeft staan:
- Heb je een horecazaak? Zorg dan dat je menukaart te vinden is op je website. Het gebeurt namelijk regelmatig dat gasten het fijn vinden om van tevoren te kunnen zien welke gerechten jullie serveren (en hoeveel het kost).
- Werk je in de detailhandel? Zorg dat er duidelijke, goede product omschrijvingen op je website staan. Meer weten over hoe je de perfecte product omschrijving maakt? Klik dan hier.
- Tover jouw website om tot webshop. Zo kun je dag en nacht producten verkopen en mocht er nog een coronagolf komen (al hopen we natuurlijk van niet) kunnen je klanten alsnog jouw producten afnemen.
Een hele hoop informatie! Hopelijk kun je er wat mee. Vind je dit soort tips interessant? Lees dan ook eens één van deze blogs: Tips om snel simpele groene stappen te zetten of Tips om voedselverspilling tegen te gaan Wil je meer weten over subsidies die je momenteel aan kunt vragen? Lees dat het blog over de subsidieregeling praktijkleren.
PersonPlus spant zich in om de inhoud van haar blogs zo actueel mogelijk te houden. Ondanks deze zorg en aandacht is het mogelijk dat de inhoud onvolledig, verouderd en/of onjuist is. Er kunnen geen rechten aan de door PersonPlus verstrekte informatie worden ontleend. PersonPlus is niet aansprakelijk voor schade welke kan ontstaan als gevolg van onjuiste of incomplete informatie op de website.