Horeca trends 2019

Horeca trends 2019

In een sector die altijd in beweging is, volgen trends elkaar in snel tempo op. Toch is het handig om op de hoogte te zijn van de nieuwste ontwikkelingen en de laatste voorkeurswijzigingen van consumenten. We hebben een selectie gemaakt van de food en horeca trends die door verschillende experts, marktonderzoeksbureaus en trendwatchers voor 2019 zijn gesignaleerd.

High tech horeca trends

Bezorging met drones, betalen met apps, dineren in virtual reality, een 3D printer in de keuken… de technologische innovaties zetten hun opmars in de branche door. Zo zie je bijvoorbeeld ook steeds vaker dat tablets de menu- en wijnkaart vervangen. Erg handig want hiermee is inspelen op last minute wijzigingen en veranderingen binnen je zaak geenenkel probleem en nieuwe gerechten staan ook in een wip op je digitale menukaart. Tablets kunnen door de obers ook gebruikt worden om bestellingen rechtstreeks tot in de keuken door te geven.

En wat dacht je van een app op je smartphone of tablet die jouw menu als levensechte 3D-holograms op tafel projecteert? Op die manier kunnen consumenten hun keuze baseren op wat ze driedimensionaal vanuit alle hoeken kunnen bekijken. Volgens de oprichter van de Amsterdamse startup FoodStory blijkt uit onderzoek dat mensen meer geld uitgeven aan gerechten als ze kunnen zien hoe het eten eruit ziet; ze durven dan namelijk eerder voor een onbekend gerecht te kiezen in plaats van voor de veilige, bekende optie.

Meten is weten

Big data maakt ondernemen steeds meer tot een wetenschap in plaats van nattevingerwerk. Wat willen consumenten gemiddeld betalen voor een gerecht? Welke gerechten / drankjes zijn de hardlopers binnen je zaak? Welke gerechten / drankjes leveren je de grootste omzet op? Hoeveel personeel heb je nodig voor je terras op een warme zomerdag (gebaseerd op de ervaringen / gegevens van voorgaande jaren)? Hoe kun je jouw personeel efficiënt inroosteren en optimaal laten presteren? Technologie koppelt data met betrekking tot jouw kassasysteem, personele bezetting, inkoop, prijsstelling, klantwensen enz met elkaar en geeft jou verbluffende inzichten waarmee je jouw concept en zaakvoering kunt blijven toetsen en verbeteren.

Persoonlijk contact en ervaring

Naast goed eten en drinken en een gezellige sfeer, komen mensen ook naar een restaurant voor de excellente bediening en persoonlijke aandacht. Hoe fijner de ervaring, hoe blijer de klant. Volgens trendwatchers zal je dat in 2019 nog sterker merken. Je klant wil graag meegenomen worden op een avontuur; een onvergetelijke ervaring opdoen. Krijgt een klant de indruk dat er voor hem / haar geen moeite gedaan wordt in je zaak, dan is de kans dat hij / zij terugkomt uiterst klein.

Mensen gaan uit eten en willen dan graag geïnspireerd en (aangenaam) verrast worden. Voor een goede belevenis willen ze ook gerust (meer) betalen. Horeca-ondernemers springen op deze trend in met verschillende concepten: van pop-up restaurants die een virtuele eetervaring bieden tot 360 graden restaurants enz. Maar het hoeft ook niet zo extreem. Bied je klanten bijvoorbeeld de mogelijkheid om verschillende dingen uit te proberen. Denk maar aan ‘shared food’, een upcoming trend. Je gasten krijgen de mogelijkheid om elk een verschillend gerecht te bestellen en vervolgens alles te delen en te proeven.

(H)eerlijk eten

Consumenten, en zeker die van de zogeheten Millennial-generatie (tussen 20 en 40 jaar), vinden het steeds belangrijker dat ze weten wat ze eten en hebben een afkeer tegen kunstmatig en (te) verwerkt eten. Duidelijkheid en openheid over onder andere de herkomst van voedingsmiddelen, de manier van productie, ontwikkeling en verwerking,… laat mensen meer genieten van wat ze eten. Eerlijke handel, natuurlijke en hoogwaardige ingrediënten, lokale producten, biologisch, milieuvriendelijke oplossingen, het tegengaan van verspilling en vervuiling zijn thema’s die binnen de sector meer aandacht krijgen. Klanten stellen informatie over ingrediënten, voedingswaarde, afkomst van producten tegenwoordig steeds meer op prijs.

Dat is overigens ook handig in verband met de veranderingen in het consumenteneetpatroon. Moest je vroeger alleen rekening houden met allergieën, dan komt er vandaag de vraag om gluten-, suiker- of lactosevrij te kunnen eten bij. Of veganistisch (plantaardige basis). Als jij en je bedienend personeel op de hoogte zijn van de gerechten en de ingrediënten, dan kunnen jullie goed op de wensen van jullie klanten inspelen. En als je een digitale menukaart hebt, dan kun je op basis van de eet- en/of dieetwensen van je klant ook enkel de gerechten laten zien die hij / zij ‘mag’ eten.

Super foods, eerlijke ingrediënten, meer groenten op het bord,… gezondheid is één van de grootste horecatrends

Gezond(er) leven

Consumenten zijn de laatste jaren bewuster met hun gezondheid bezig. Dat betekent dat wanneer ze uit eten gaan, ze ook verantwoord en gezond(er) willen genieten. Restaurants spelen hierop in door ook eens een ‘gezondere’ variant aan te bieden op klassieke gerechten, zoals een courgetti-bolognaise, een pizza met bloemkoolbodem,… of gewoon door het standaard slaatje om te toveren tot een echt volwaardig bijgerecht. Recent onderzoek heeft aangetoond dat consumenten tot 113 procent meer groenten en tot 13 procent minder vlees / vis eten als restaurantondernemers die slim, aantrekkelijk en kwalitatief aanbieden. Op die manier kan de horeca ook echt een grote, actieve rol spelen in de (preventieve) gezondheid van consumenten.

Vorig jaar kon je de verhoogde aandacht voor darmflora vriendelijke ingrediënten al beginnen opmerken. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die regelmatig gefermenteerde producten eten minder vaak ziek zijn en ook minder vaak overgewicht hebben. Ook in 2019 zullen onder andere zuurkool, kimchi, kefir of tempeh creatief culinair verwerkt kunnen worden tot hippe gerechten.

Ook dit jaar blijven superfoods, zoals goji- en acaibessen, matcha, chiazaad enzoverder, tot de horeca trends behoren. Naar verwachting gaat het nu nog een stap verder met ‘functionele ingrediënten’ die natuurlijke verbeteringen voor lichaam en geest promoten. Neem karkadé bijvoorbeeld; deze hibiscusbloemen zijn niet alleen smakelijk maar zouden ook stress verminderen en bloeddrukverlagend werken. In landen als Mexico, de Caraïben, Egypte, Nigeria, India, China en Thailand worden de bloemen al langer als groenten gegeten of tot saus of thee verwerkt.

Wat ook binnen het gezondheidsstreven past, is het verminderen van de alcoholconsumptie. Mensen willen genieten van lekkere wijnen en bieren, maar er de volgende dag liever geen kater aan overhouden. En het inlassen van alcoholvrije dagen, weken en maanden (‘Dry January’) is ook steeds vaker aan de orde. Wanneer jouw kaart aantrekkelijke alcoholvrije alternatieven, zonder meteen in het standaardassortiment frisdranken te vervallen, biedt, kun je deze klanten echt een meerwaarde bieden. Er komen ook steeds meer goede, smaakvolle alcoholvrije bieren, wijnen en cocktails uit. Ook low alcohol, dranken met een laag / lager alcoholpercentage doen het goed en dat uit zich in meer keuze en ook een betere kwaliteit.

Het oog wil ook wat

Eén van de horeca trends die blijven is die van de ‘visuele content’. Gerechten en drankjes moeten tegenwoordig ‘Instagramwaardig’ zijn. Een foto zegt immers meer dan 1.000 woorden; wanneer jouw klanten foto’s van jouw gerechten en drankjes op social media plaatsen (‘user generated content’), krijgt een groot aantal mensen een beeld / indruk van de kwaliteit van jouw eten én van jouw horecaonderneming in het algemeen. Door consumenten te ‘verrassen’ met speciale gerechten die het ‘liken en delen waard zijn’, kun je de impact op social media maximaal gebruiken. Het is overigens niet alleen Instagram meer; ook andere sociale mediakanalen, denk aan Facebook Live en YouTube, zijn op de visuele trend ingesprongen.

(Instagram)

Shake it!

Analisten van horeca trends verwachten dat 2019 het jaar wordt waarin de cocktail net zo normaal is als een biertje. Vergeet ook de ‘non-tails’ niet, want omdat consumenten steeds vaker en bewuster voor een gezonde(re) variant kiezen, zijn alcoholvrije cocktails uitermate hip.

Altijd al de mooiste cocktails willen serveren, maar zit bartending je niet echt in het bloed en/of heb je geen cocktailshakende barman of-vrouw achter de bar staan? Met een cocktailmachine als Tenderone of Bottletender wordt het maken van een perfecte cocktail een fluitje van een cent. De machines kennen honderden cocktailrecepten en maken de drankjes in enkele luttele seconden.

Simpele luxe

Simpele gerechten die een luxe vertaling krijgen, zijn populair. We hebben de laatste jaren al de opmars gezien van de culinair hoogstaande gehaktballen, hamburgers, tosti en frietjes en nu is de hotdog aan de beurt om in een chique jasje gestopt te worden.

Zelfs het ‘all you can eat’ restaurant gaat tegenwoordig de chiquere toer op: mooi opgemaakte borden, attente obers, eerlijke ingrediënten en bijzondere smaken… al wat nodig is om aan de veeleisende foodlovers van nu tegemoet te komen.

Culinair op reis

De Italiaanse, Spaanse, Chinese, Japanse keuken is goed ingeburgerd… tijd om de grenzen te verleggen en ook eens de minder bekende wereldkeukens te ontdekken. Wat hebben bijvoorbeeld Portugal, Maleisië, Korea, Vietnam, Mexico, Thailand, Rusland, Scandinavië, Kazachstan culinair te bieden? Binnen de horeca komt de focus ook meer op streetfood te liggen. Chef-koks proberen om bijzondere signature dishes waaraan de streetfoodventer jarenlang heeft gesleuteld om het helemaal perfect te krijgen, op hun eigen manier op de kaart te zetten.

Shared Food / Culinair op reis: India, Koreaanse grill, Japans, Filipijnse ceviche (Instagram)

PersonPlus spant zich in om de inhoud van haar blogs zo actueel mogelijk te houden. Ondanks deze zorg en aandacht is het mogelijk dat de inhoud onvolledig, verouderd en/​of onjuist is. Er kunnen geen rechten aan de door PersonPlus verstrekte informatie worden ontleend. PersonPlus is niet aansprakelijk voor schade welke kan ontstaan als gevolg van onjuiste of incomplete informatie op de website.