Verzuim voorkomen door Amplitie

Verzuim voorkomen door Amplitie

Verzuim voorkomen door Amplitie

Lange tijd was de horeca met 2.7% een van de branches met het laagste ziekteverzuim, maar met 4,7%  gemiddeld over 2022, bevindt ook deze branche zich niet meer in de onderste regionen. Met een toename van 2 procent kende de horeca zelfs in het eerste kwartaal van 2022 de grootste stijging ten opzichte van een jaar eerder, samen met de zorg en de overige dienstverlening (CBS/Statline).

Een hoger ziekteverzuim wordt o.a. veroorzaakt door de toename van het aantal Nederlanders dat kampt met sombere gevoelens, stress of andere psychische klachten. Mentale klachten hebben aantoonbaar effect op het lichamelijk welbevinden en zorgen er ook voor dat medewerkers zich sneller zullen ziekmelden. Als werkgever kan je de verzuimcijfers redelijk eenvoudig positief beïnvloeden.

Curatie en preventie

Het beïnvloeden of aanpakken van ziekteverzuim richt zich vooral op het verminderen van het verzuim. Dat gebeurt vaak door curatie en/of preventie.

Curatie houdt kortgezegd in dat je pas in actie komt als een medewerker al ziek is. Wanneer je wil voorkomen dat een medewerker (opnieuw) ziek wordt, zet je preventieve maatregelen in. Dan ga je aan de slag met de risico’s waardoor medewerkers kunnen uitvallen.

Amplitie

Sinds enige tijd is er in de aanpak van verzuim meer aandacht voor een 3e manier: Amplitie.
Het is een afgeleide van het Latijnse woord ‘amplio’ en betekent versterken, vergroten en vermeerderen. Amplitie komt oorspronkelijk uit de positieve psychologie en richt zich actief op het bevorderen van – met name het mentale – welbevinden van medewerkers. Dit zorgt voor een positieve werkbeleving waarin iedereen optimaal kan functioneren. En dat heeft weer een bewezen positief effect op het verzuim maar zorgt er ook voor dat medewerkers langer bij hetzelfde bedrijf blijven werken!

Bij amplitie ligt de focus dus niet op het behandelen (curatie) of voorkomen (preventie) maar juist op het vergroten van het welbevinden. Je bevordert en versterkt positieve aspecten – zoals werkgeluk, bevlogenheid en vitaliteit – bij alle medewerkers binnen jouw bedrijf al vóórdat er sprake is van mogelijk verzuim. Dus niet door te iets gaan repareren wat al stuk is, maar door ervoor te zorgen dat het niet stuk kan gaan.

Het sneeuwbaleffect van amplitie

Wanneer je als werkgever aandacht hebt voor de fysieke én mentale gezondheid van al je medewerkers, zorgt dat voor een vitaal en gezond werkklimaat met een groot sneeuwbaleffect.
Doordat medewerkers gezien en gehoord worden en lekker in hun vel zitten, staan ze meer in hun kracht wat vervolgens weer hun betrokkenheid, motivatie en productiviteit positief beïnvloedt. Ze zullen niet zo snel op zoek gaan naar een andere baan, of zich ziek melden en leveren meer kwaliteit. Daar worden ook klanten blijer van wat ervoor zorgt dat ze meer besteden, maar ook dat ze weer terugkomen.

Kortom; investeren in een vitaal en gezond werkklimaat draagt meer bij aan het succes van jouw bedrijf dan wanneer je je alleen richt op de ‘probleemgevallen’.

Vandaag al aan de slag!

Het mooie is dat je vandaag al kan beginnen met het versterken van de gezondheid op de werkvloer!
Door gewoon in gesprek te gaan met je medewerkers. En de eerste vraag die je kan stellen is ‘hoe gaat het met je’?

Zo’n eerste stap is natuurlijk al een goed begin. Maar het is bewezen dat een verzameling van losse maatregelen of acties zonder kop en staart minder effect heeft dan een strategisch beleid. Het gevaar bestaat dan namelijk dat het blijft bij die eerste stap en dat kan voor teleurstelling zorgen, wat vervolgens weer niet bijdraagt aan een gezond en vitaal werkklimaat.

Een strategisch gezondheidsbeleid klinkt zwaar maar hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Het is vooral belangrijk dat je weet waarom je het wil inzetten en dat het past bij jouw bedrijf en jouw medewerkers.
Wil je met ons sparren over het ‘hoe’ en ‘wat’ van een versterkend gezondheidsbeleid? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder!

PersonPlus spant zich in om de inhoud van haar blogs zo actueel mogelijk te houden. Ondanks deze zorg en aandacht is het mogelijk dat de inhoud onvolledig, verouderd en/​of onjuist is. Er kunnen geen rechten aan de door PersonPlus verstrekte informatie worden ontleend. PersonPlus is niet aansprakelijk voor schade welke kan ontstaan als gevolg van onjuiste of incomplete informatie op de website.