Verloop proces medewerker uit dienst

Verloop proces medewerker uit dienst

Als een medewerker je bedrijf verlaat kan dit natuurlijk allerlei redenen hebben. Of dit nu op initiatief van de medewerker is, of op initiatief van de werkgever: je krijgt hoe dan ook te maken met de administratieve afhandeling.

Waar moet je aan denken en waarmee kan PersonPlus je ondersteunen? We leggen het uit in deze blog! Hieronder lichten we een aantal onderwerpen toe waarmee je te maken krijgt:

Opzegtermijn:

Controleer de opzegtermijn van de medewerker. Let op! Dit hangt voor de werkgever af van de lengte van het dienstverband. De afspraken hierover zijn terug te vinden in de CAO.

Eindafrekening:

Hierop is onder andere te zien of er nog recht is op achterstallig loon, niet-opgenomen vakantiedagen en bijvoorbeeld (een deel van) een eventuele dertiende maand of eindejaarsuitkering en vakantiegeld. Bekijk ook of er nog achterstallige declaraties moeten worden ingediend en uitbetaald. Ook moet er in de arbeidsovereenkomst gecontroleerd worden of er nog juridische bepalingen zijn waarmee rekening gehouden moet worden. Denk hierbij aan eventuele studiekosten of het in dienst treden bij een concurrent.

De eindafrekening kan PersonPlus voor je opstellen.

Pensioen:

De medewerker kan het opgebouwde pensioen meenemen naar een pensioenregeling bij de nieuwe werkgever. Ook kan ervoor gekozen worden om het pensioen te laten staan, tenzij het om een klein pensioen gaat. Deze pensioenen worden automatisch toegevoegd aan het pensioen dat wordt opgebouwd bij de nieuwe werkgever.

Bedrijfseigendommen:

Denk hierbij vooral aan praktische zaken. De medewerker moet de eigendommen van het bedrijf inleveren. Dit kunnen o.a. een mobiele telefoon, een laptop, maar ook een toegangspas en sleutels zijn. Denk er ook aan om na vertrek van de medewerker de toegangscodes en inlogcodes te wijzigen.

Gegevens bewaren:

Persoonlijke gegevens van de medewerker moeten vijf jaar bewaard worden. De salarisadministratie moet 7 jaar bewaard worden: dit is zo bepaald door de belastingdienst.

Exit gesprek:

Om de periode dat de medewerker in dienst is geweest goed af te sluiten is het belangrijk en fijn om een exitgesprek te houden. Of de medewerker nu zelf vertrekt, of dat het op initiatief van de werkgever is, en hoe de onderlinge verhoudingen ook zijn: met een exitgesprek sluit je de periode goed af. Tijdens dit gesprek bespreek je hoe de medewerker de tijd bij jouw bedrijf heeft ervaren, waarom hij of zij precies vertrekt en of er nog andere punten zijn die besproken moeten worden.

Begin zo snel mogelijk met de zoektocht naar een opvolger voor de collega die uit dienst gaat. Wanneer er snel vervanging is gevonden zorgt dit ervoor dat er niet te lang werkzaamheden bij andere collega’s worden neergelegd, wat stressvol kan zijn en op termijn tot meer verzuim kan leiden.

Krijg jij te maken met een medewerker die uit dienst gaat en heb je hier vragen over? Wij helpen je graag!

PersonPlus spant zich in om de inhoud van haar blogs zo actueel mogelijk te houden. Ondanks deze zorg en aandacht is het mogelijk dat de inhoud onvolledig, verouderd en/​of onjuist is. Er kunnen geen rechten aan de door PersonPlus verstrekte informatie worden ontleend. PersonPlus is niet aansprakelijk voor schade welke kan ontstaan als gevolg van onjuiste of incomplete informatie op de website.