Grenzen op het werk: Wat te doen bij grensoverschrijdend gedrag?

Grenzen op het werk: Wat te doen bij grensoverschrijdend gedrag?

De term grensoverschrijdend gedrag kom je vandaag de dag steeds vaker tegen. Enkele voorvallen vanuit het nieuws zoals ‘The Voice Of Holland’ of de #metoo-beweging ken je waarschijnlijk al. Maar wat maakt gedrag (seksueel) grensoverschrijdend? En wat moet je dan doen?

Wel grensoverschrijdend gedrag of niet?

Uit het onderzoek van de I&O Research blijkt dat de meerderheid twijfelt of bepaalde uitingen zoals staren, flirterige of seksueel getinte grappen, opmerkingen of naroepen/nafluiten onder (seksueel) grensoverschrijdend gedrag vallen. Hiervoor heeft Movisie de desktop (app) ‘grenzen op het werk’ bedacht. Deze app kan gebruikt worden als je niet weet wat je moet doen met een situatie die je hebt meegemaakt of van een afstand hebt zien gebeuren.

Waarom deze tool?

Deze tool kan dus ondersteuning bieden. De app is bedoeld voor iedereen op alle werkvloeren. Zelfs als je het gedrag niet persoonlijk hebt meegemaakt, kan de app van waarde zijn. Door vragen te beantwoorden over de situatie, worden er tips gegeven over wat er gedaan kan worden. De app gaat zelfs nog dieper in op de situatie en helpt begrijpen waarom het ongemakkelijk voelde en hoe er gereageerd kan worden. Daarnaast biedt het inzichten in hoe je er voor iemand kunt zijn die zich in deze situatie bevindt.

Preventie

Je kunt als werkgever deze tool verspreiden, zodat je medewerkers deze kunnen gebruiken wanneer ze zich in een situatie bevinden waar ze mogelijk iets mee willen doen, maar niet weten waar te beginnen. Deze tool kan ook worden opgenomen in jouw preventiebeleid. Als werkgever ben je verantwoordelijk voor een veilige en gezonde werkomgeving. Zorg ervoor dat het preventiebeleid duidelijk zichtbaar is zodat de tool gemakkelijk te gebruiken is.

Hier zijn enkele tips om jouw preventiebeleid te verbeteren:

  1. Stel gedragsregels op en maak deze bekend binnen de organisatie. Neem regelmatig de tijd om de bedrijfscultuur van jouw organisatie te bespreken.
  2. Geef het goede voorbeeld. Als directie en leidinggevende van een organisatie heb je een voorbeeldfunctie.
  3. Maak de klachtenprocedure bekend. Geef duidelijk aan waar mensen terecht kunnen met hun verhaal en hoe ze deze kanalen kunnen bereiken.

Heb je nog vragen over bovenstaande? De vertrouwenspersonen van PersonPlus staan voor je klaar. Je kunt ons bereiken op 0113-700 248 of stel je vraag via het emailadres vertrouwenspersoon@personplus.nl.

 

PersonPlus spant zich in om de inhoud van haar blogs zo actueel mogelijk te houden. Ondanks deze zorg en aandacht is het mogelijk dat de inhoud onvolledig, verouderd en/​of onjuist is. Er kunnen geen rechten aan de door PersonPlus verstrekte informatie worden ontleend. PersonPlus is niet aansprakelijk voor schade welke kan ontstaan als gevolg van onjuiste of incomplete informatie op de website.