Checklist inzetten personeel uit de Europese Unie

Checklist inzetten personeel uit de Europese Unie

Nu de horeca haar deuren (gedeeltelijk) weer heeft mogen openen voor gasten en ook de vakanties in volle gang zijn is het druk op de Nederlandse terrassen. En gezien biertjes zichzelf niet tappen en frieten zichzelf niet bakken is de sector hard op zoek naar personeel. Dit terwijl voor de corona crisis er al een uitdaging lag rondom personeel. Steeds vaker worden werknemers van buiten de landsgrenzen ingezet om deze gaten op te vullen. Binnen Europa is vrij verkeer van werknemers maar dit betekent niet dat iemand zomaar aan de slag kan. Waar moet je als werkgever en werknemer allemaal aan denken? We hebben een korte checklist gemaakt om je hiermee te helpen.

 

Vrij verkeer van werknemers in de Europese Unie

De lidstaten van de Europese Unie hebben recht op vrij verkeer van werknemers binnen de lidstaten. Dit is een van de fundamenten van de Europese Unie en is dan ook een belangrijk recht. Door het vrije verkeer hebben burgers binnen de EU het recht om:

  • Werk te zoeken in een ander EU land
  • In dit land te werken zonder een werkvergunning
  • In dat land te wonen als ze er werken
  • In het land te verblijven, ook als ze er niet meer werken

Welke landen binnen deze wetgeving vallen kun je hier vinden.

 

Checklist

BSN

Buitenlands personeel dat in Nederland belasting moet betaling, moet een BSN (Burger Service Nummer) hebben. Een werknemer die korter dan vier maanden in Nederland verblijft kan dit aanvragen via de Basis Registratie Personen, dit kunnen zij doen bij een loketgemeente. Wanneer iemand langer dan vier maanden verblijft moet deze werknemers zich inschrijven bij de gemeente waar hij/zij gaat wonen, dan wordt ook een BSN verstrekt.

 

Verificatieplicht

Als werkgever mag je alleen geverifieerde werknemers in dienst nemen. Dit betekent dat je verantwoordelijk bent voor het vragen en controleren van een geldig identiteitsbewijs.

 

Vertalen

In veel gevallen zullen de buitenlandse werknemers geen Nederlands spreken. Als werkgever heb je de verantwoordelijkheid om het contract in een voor de werknemer begrijpelijke taal op te maken (veelal volstaat Engels). Ook andere documenten als huisregels moeten worden vertaald.

 

Belastingen

Wanneer iemand in Nederland werkt en woont, betaal je belasting over jouw inkomen. Dit geldt ook voor buitenlandse werknemers. Echter, er zijn vele uitzonderingen en bijzonderheden. Laat je daarom goed adviseren door een (salaris)administrateur of de belastingdienst.

 

Huisvesting

In sommige gevallen is huisvesting een vereiste of onderdeel van de werkzaamheden. Wanneer dit niet het geval is valt het onder goed werkgeverschap om de werknemer te helpen met het zoeken naar woonruimte. Let hierbij wel op zaken als huurtoeslag of lokale belastingen (voor afval, gemeente etc.)

 

Integratie

Wanneer een werknemer voor langere tijd in Nederland te verblijven doe je er goed aan om als werkgever de werknemer te helpen bij de integratie in Nederland. Hierdoor zal de werknemer zich sneller thuis voelen en onderdeel van de maatschappij. Dit heeft alleen maar positieve effecten op de werkzaamheden de ze voor je verrichten. Immers, wanneer de werknemers zich welkom voelt zal dit alleen maar in jouw voordeel werken.

Al met al nog best een aantal dingen om op te letten. Laat je daarom goed adviseren wanneer je ervoor kiest om buitenlands personeel in te zetten. Bij PersonPlus werken we dagelijks met dergelijke werknemers en kunnen we je dus voorzien van advies op dit gebied. Heb je ook salarisadministratie bij PersonPlus? Dan zorgen we ook gelijk voor de juiste verwerking van belastingen en dergelijke.

Ook dat is PersonPlus, dé externe personeelsafdeling voor het MKB.

PersonPlus spant zich in om de inhoud van haar blogs zo actueel mogelijk te houden. Ondanks deze zorg en aandacht is het mogelijk dat de inhoud onvolledig, verouderd en/​of onjuist is. Er kunnen geen rechten aan de door PersonPlus verstrekte informatie worden ontleend. PersonPlus is niet aansprakelijk voor schade welke kan ontstaan als gevolg van onjuiste of incomplete informatie op de website.