Yes, de horeca mag weer open!! Hoe nu verder? En.. wordt mijn biertje duurder?
Op 15 maart werd besloten dat de horeca tijdelijk dicht moest wegens de Coronacrisis. Na meer dan 7 weken van onzekerheid, kwam gisteren (6 mei) dan eindelijk het verlossende woord van Rutte, de horeca mag weer open vanaf 1 juni! Dit is wel onder voorbehoud dat het aantal besmettingen onder controle blijft. Ook zitten er enkele voorwaarden aan vast. Personplus wil door middel van dit blog uitleggen wat de precieze maatregelen zijn en hoe je jouw onderneming hier het beste op voor kunt bereiden.
De Maatregelen:
Rutte vertelde tijdens de persconferentie dat we in Nederland meer ruimte krijgen vanaf 11 mei en daarbij het coronavirus onder controle kunnen en moeten houden. Afgelopen weken was de oproep vanuit de horeca groot om de maatregelen te versoepelen en er werd zelfs gedreigd om hoe dan ook, 1 juni de deuren te openen. Hier is nu (gedeeltelijk) gehoor aan gegeven. Vanaf 1 juni wordt, mits men de 1,5 meter samenleving in acht neemt en het virus onder controle blijft, het volgende toegestaan:
- Restaurants en cafés mogen open, onder de volgende voorwaarden:
- Er is binnen een maximum van 30 personen (incl. personeel) toegestaan;
- De basisregel; ‘houdt 1,5 meter afstand’ blijft van kracht, ook in de horeca;
- Bezoekers moeten van tevoren reserveren;
- In een gesprek vooraf tussen de klant en ondernemer wordt ingeschat of een bezoek risico’s met zich meebrengt of niet: wie zich niet goed voelt blijft thuis!
- Terrassen mogen open indien het mogelijk is om zitplaatsen te hebben waarop 1,5 meter afstand tot elkaar wordt gehouden
Per 1 juli wordt het volgende verwacht, indien het virus onder controle blijft:
- Restaurants en cafés kunnen het maximaal aantal bezoekers uitbreiden naar 100 personen in plaats van 30.
- De gemeenschappelijke wc’s en douches op vakantieparken en campings kunnen weer open
Het begin is er dus, maar de maatregelen zullen echter niet alle horecaondernemingen de verlichting geven waar zij al zo lang op hopen. Dit komt omdat niet alle zaken (volledig) open kunnen en het handhaven van 1,5 meter zal ook in veel gevallen tot beperkingen leiden. Een lagere bezetting voor zaken die wel open mogen en een nog langere sluiting van sommige bedrijven –waaronder de evenementenbranche-, betekent nog steeds een omzetverlies. Dit kan leiden tot een faillissement of banenverlies. Daarom pleit KHN voor aanvullende (financiële) steun voor horecaondernemingen. KHN is in gesprek met het kabinet over eventuele aanvullingen op het huidige steunpakket en is voorzichtig positief. Volgens Robèr Willemsen van KHN begrijpt het kabinet met welke financiële uitdagingen horecaondernemers te maken hebben. Willemsen is vastbesloten om gezamenlijk met het kabinet een oplossing te vinden die recht doet aan het ondernemerschap en de horecabranche.
Tips
Terwijl er in spanning afgewacht wordt op de aanvulling op het noodplan, geven we enkele tips hoe je jouw organisatie kan voorbereiden op de opening van de horeca in juni.
- Ga in gesprek met de gemeente over het uitbreiden van terrassen. Op deze manier is het in sommige situaties mogelijk om je terras maximaal te bezetten en het meeste uit de maatregel van 1 juni te halen.
- 30 man inclusief personeel? Er valt veel meer uit te halen. Wij hadden graag gezien dat kabinet een bezettingsgraad bepaald had –zoals ook in andere landen gebeurt- en dat dus het aantal bezoekers per vierkante meter bepaald werd. KHN is hierover in gesprek met het kabinet.
- Nu gasten van tevoren moeten reserveren is het wellicht een idee om gebruik te maken van een tijdslot op het terras en/of in jouw zaak. Denk bijvoorbeeld aan een tijdslot van 2 uur. Zo voorkom je dat gasten heel de dag blijven zitten en je meerdere klanten kan ontvangen waardoor de omzet kan stijgen.
- Maak gebruik van een “afhaal tafel”. Personeel kan hierop de bestelling zetten en klanten moeten dan zelf de bestelling van de serveertafel halen. Zo wordt de afstand van 1,5 meter gegarandeerd.
- “Wordt nu mijn biertje duurder?” Zullen misschien gasten wel denken of zelfs aan je vragen. Denk hier goed over na: het is niet zo gek om na deze lastige periode de prijzen wat omhoog te doen. De inkoopprijzen zijn waarschijnlijk ook gestegen en er is immers wat omzetverlies in te halen. Bedenk wel goed dat veel van jouw klanten (burgers) ook financieel geraakt zijn door deze crisis en de koopkracht is afgenomen.
- Maak het betalen met pin Hierbij wordt het betalen met contant geld verminderd en de kans op verspreiding van het virus verkleind.
- Maak een aparte in- en uitgang. Gasten die willen vertrekken kunnen via een aparte uitgang vertrekken en de tafels kunnen ontsmet worden voor de volgende gasten. Op deze manier vindt er zo min mogelijk contact plaats en zal de doorstroom sneller gaan. Denk ook aan één aparte ingang op je terras. Hiermee kan je toestroom van gasten onder controle houden.
- Maak gebruik van handschoenen voor het personeel en wissel deze na uitgifte van een aantal bestelling om zo de hygiëne te waarborgen en eventuele besmetting te voorkomen.
- Biedt desinfectiemiddelen aan aan klanten, bijvoorbeeld aan de tafel, bij de ingang en toiletten.
- Menukaarten zijn niet “Corona proof” omdat ze constant worden vastgepakt. Er zijn verschillende oplossingen hiervoor. Maak bijvoorbeeld wegwerp menukaarten, plastificeer menukaarten zodat ze na elke klant schoongemaakt kunnen worden, maak digitale menukaarten zodat gasten via bijvoorbeeld hun telefoon de kaart kunnen zien of laat mensen via QR- codes bestellen.
Daarnaast gaat het gerucht rond dat de horeca wellicht in het pinksterweekend al open mag in plaats van tweede pinksterdag als “cadeautje” aan de Nederlandse bevolking. Volgens voorzitter van de werkgeversorganisatie VNO- NCW Hans de Boer zal de horeca eerder opengaan, namelijk vóór Pinksteren. Hans de Boer geeft aan dat er kamerbreed een beweging aan de gang is om de horeca eerder te openen. Wij zijn benieuwd of dit daadwerkelijk gaat gebeuren wachten in spanning af!
Ondanks dat het kabinet de horecaondernemers eindelijk een perspectief hebben gekregen zijn er nog veel vragen. De komende tijd zal het kabinet met meer informatie komen over de 1,5 meter samenleving in de horeca. Mochten er nog vragen zijn over de heropening van de horeca, aarzel dan niet om contact op te nemen met ons. Wij helpen graag!
PersonPlus spant zich in om de inhoud van haar blogs zo actueel mogelijk te houden. Ondanks deze zorg en aandacht is het mogelijk dat de inhoud onvolledig, verouderd en/of onjuist is. Er kunnen geen rechten aan de door PersonPlus verstrekte informatie worden ontleend. PersonPlus is niet aansprakelijk voor schade welke kan ontstaan als gevolg van onjuiste of incomplete informatie op de website.