Google reviews: de joker voor jouw bedrijf

Google reviews: de joker voor jouw bedrijf

Als ondernemer is het essentieel om op te vallen in de zee van concurrenten op het internet. Google Reviews bieden niet alleen waardevolle feedback en een stukje vertrouwen, maar ze spelen ook een grote rol in het verbeteren van je online aanwezigheid.

.

Waarom meer Google reviews?

Google Reviews hebben direct invloed op hoe snel je bedrijf wordt gevonden op Google. Hoe meer positieve reviews je hebt, hoe meer Google je bedrijf promoot. Naast kwaliteit hecht Google ook waarde aan kwantiteit, hoe meer clicks gerelateerd aan je bedrijf, hoe meer Google je bedrijf gaat herkennen en daardoor meer zal promoten. De promotie van Google is krachtig en kost niets!

Vertrouwen is een van de belangrijkste factoren voor consumenten bij het kiezen van een bedrijf om mee samen te werken, om zaken mee te doen of om over te gaan tot aankoop. Google Reviews zijn de sociale bewijsstukken die de geloofwaardigheid van je bedrijf versterken en het vertrouwen van de klant winnen. Voor meer dan 80% van de consumenten hebben reviews een directe invloed op het koopgedrag. Vooral in de horecasector zijn reviews absoluut heilig.

.

Hoe krijg ik meer Google reviews?

Vuistregel: verlaag de drempel om een review achter te laten zoveel mogelijk.

Reputation management software

De e-mails die je wel eens ontvangt na het doen van een aankoop. Met één tot vijf sterren waar je op kunt klikken. Waarmee je vervolgens automatisch wordt doorverwezen naar een reviewpagina.

Die e-mails worden volledig automatisch verstuurd en dat kan vrij gemakkelijk. Deze worden gemaakt met reputation management softwares. Dat zijn online programma’s of apps waarin je zo’n e-mail kan ontwerpen en precies in kan stellen, naar wie en wanneer de e-mail verzonden moet worden. Voorbeelden zijn: NiceJob, Reputation.com en Trustpilot. Er is een zee aan gratis online informatie beschikbaar over deze programma’s.

Er zit één nadeel aan. De meeste goed werkende softwares kosten geld. Probeer goed af te wegen of de extra reviews het geld waard zijn. Een ondernemer in de horecasector zal waarschijnlijk meer reviews ontvangen en meer aan reviews hebben, dan een ondernemer met een zakelijke dienstverlening.

.

Fysiek middel

Wanneer je face-to-face contact hebt met je klanten, kun je persoonlijk vragen of de klant een review wil achterlaten. Wanneer de klant al wat signalen van enthousiasme uitstraalt, is de kans ongeveer 99% dat het antwoord “ja” zal zijn. Maar wanneer je verder geen actie onderneemt, is de kans dan ook weer 99% dat je geen review zult ontvangen.

Het is belangrijk om een fysiek middel mee te geven, een visitekaartje met een QR-code die rechtstreeks leidt naar de pagina voor het achterlaten van een review. Dit is doorslaggevend, het is het geheugensteuntje wat de klant nodig heeft én het verlaagt de drempel meer dan voldoende. Visitekaartjes ontwerpen en QR-codes maken kan helemaal gratis. Je betaald alleen voor het drukwerk, weinig kosten dus.

Vond je dit nuttig? Je kunt hier een Review achterlaten: https://g.page/r/CdKhts4LuuKFEBE/review

Lees ook: https://www.personplus.nl/mkb-trends-2024/

PersonPlus spant zich in om de inhoud van haar blogs zo actueel mogelijk te houden. Ondanks deze zorg en aandacht is het mogelijk dat de inhoud onvolledig, verouderd en/​of onjuist is. Er kunnen geen rechten aan de door PersonPlus verstrekte informatie worden ontleend. PersonPlus is niet aansprakelijk voor schade welke kan ontstaan als gevolg van onjuiste of incomplete informatie op de website.