MKB Trends 2024

Als ondernemer sta jij regelmatig voor nieuwe uitdagingen, zoals stijgende inkoopkosten en personeelstekorten. Het nieuwe jaar biedt natuurlijk ook mogelijkheden! Wat kun jij doen om jouw klant nog meer te inspireren en aan je te binden? We zetten een aantal mooie trends voor je op een rij:

 

Een concept in een concept

Een kleine shop met lokale producten in jouw lunchroom, de mogelijkheid voor het volgen van workshops in jouw bakkerij, een avondvullend cocktailarrangement in jouw horeca onderneming; allemaal voorbeelden van een concept in een concept! Klanten zijn steeds meer op zoek naar unieke ervaringen, een uitje wat anders dan anders is en zijn zeker bereid om hier voor te betalen, mits hetgeen wat wordt aangeboden vernieuwend, verrassend of exclusief is!

 

Persoonlijke kant

Toen we tijdens de Corona periode niet zomaar een winkel binnen konden lopen, niet meer terecht konden in ons favoriete restaurant, en een uitje niet meer zo van zelfsprekend was, hebben we gemerkt hoe belangrijk persoonlijke benadering is. Juist nu we niet meer online hoeven te shoppen, en niet meer overal voor hoeven te reserveren wil de consument in de watten gelegd worden. Inmiddels zijn we er weer aan gewend om bij de winkel om de hoek binnen te lopen, een tafeltje te bemachtigen in ons favoriete restaurant, en een overnachting te boeken bij een leuk hotel. Wat doe jij als ondernemer om het bezoek aan jouw zaak speciaal te maken?

 

Why?

Waarom doe je iets zoals je het doet? Hoe presenteer je het en hoe komt het over op jouw bezoekers? Alleen het serveren van de beste biefstuk van de stad is allang niet meer genoeg! Want waar komt dit lekkere stukje vlees vandaan? Bij wie koop je het in en door wie wordt het bereid? Dit zijn allemaal punten die steeds belangrijker worden voor een grote groep gasten. Zet jouw bedrijf nog meer op de kaart door de “Why” van jouw bedrijf verder uit te werken, en jouw bezoekers te verrassen!

 

Dynamic pricing

Hoe krijg je de tafels in jouw restaurant gevuld op de rustige momenten van de week? Steeds vaker zie je het fenomeen flexibele prijzen terug in de horeca. Jouw gasten betalen dan op dinsdagmiddag minder voor een gerecht dan bijvoorbeeld op zaterdagavond. Zeker in tijden van personeelskrapte kan dit een mooie tool zijn om de werkdruk over de week te verspreiden. Ook bedien je hiermee gasten die graag eens op een wat rustiger moment naar de zaak komen. Een ander voordeel kan zijn dat je hiermee bezoekers trekt die graag eens een gerecht willen proberen voor een leuke prijs en die vervolgens zo tevreden zijn dat ze regelmatig terug komen!

PersonPlus spant zich in om de inhoud van haar blogs zo actueel mogelijk te houden. Ondanks deze zorg en aandacht is het mogelijk dat de inhoud onvolledig, verouderd en/​of onjuist is. Er kunnen geen rechten aan de door PersonPlus verstrekte informatie worden ontleend. PersonPlus is niet aansprakelijk voor schade welke kan ontstaan als gevolg van onjuiste of incomplete informatie op de website.