HOP: Een vitale horecasector aan de top!

HOP: Een vitale horecasector aan de top!

Je hebt er vast al wel van gehoord: het HOP. Nee, het is geen nieuwe dansmove en ook geen hip drankje, maar een platform dat al werd aangekondigd bij de invoering van de nieuwe Horeca-CAO 2025-2026 op 1 januari 2025. De HOP-CAO werd zelfs al in september 2024 algemeen verbindend verklaard. Dit betekent dat alle bedrijven die onder de werkingssfeer vallen, verplicht zijn premie af te dragen. Aan wie en waarom je premie moet afdragen, leggen we hieronder graag uit – en ja, we maken het zo helder als een goed gefilterd biertje.

Wat is het HOP?

HOP staat voor Horeca Ontwikkel Platform. Het is een initiatief van sociale partners KHN, CNV en De Horecabond. Omdat het gaat om afspraken tussen werkgeversorganisaties en vakbonden over arbeidsvoorwaarden, noemen we het een CAO. Klinkt officieel, maar het betekent simpelweg dat deze regeling geldt voor bedrijven in de horeca en aanverwante sectoren. Denk aan bedrijven die horeca- en nevenactiviteiten (geen contractcatering) uitvoeren binnen zorg, sport, onderwijs, recreatie, beurscomplexen, stations of luchthavenbedrijven. Kortom, als er een bar, een biertje of een broodje in het spel is, zou het zomaar kunnen dat deze regeling voor jou geldt. Twijfel je? Neem dan contact op met PersonPlus; wij zoeken het voor je uit.

Waarom is het HOP opgericht? 

Het HOP is in het leven geroepen om de vele uitdagingen van de horecasector aan te pakken, zoals hoge werkdruk, personeelstekorten en het vinden van goede scholing. Want laten we eerlijk zijn: een cocktail shaken leer je niet uit een boekje, en goed personeel groeit niet aan de tapkraan.

Het HOP investeert in scholing, betere werkomstandigheden en het promoten van werken in de horeca. Het doel? De horeca aantrekkelijker en toekomstbestendiger maken. Hoe dan? Onder andere door:

  • De horeca als dé plek neer te zetten waar werken leuk én lonend is.
  • Arbeidsomstandigheden en werkgelegenheid te verbeteren.
  • Scholing en ontwikkeling te stimuleren voor medewerkers en ondernemers (want ook jij mag nog wat bijleren!).
  • Nieuwe medewerkers enthousiast te maken om de horeca in te gaan.

Op de website van het HOP vind je links naar bestaande initiatieven. Achter de schermen wordt er hard gewerkt om nog dit jaar een aanbod te bieden waarmee je jouw bedrijf en je medewerkers kunt laten groeien.

Voor niets gaan de zon op… Wie betaalt het HOP?

Samen vooruit betekent ook samen bijdragen. Dus zowel medewerkers als werkgevers dragen een steentje (of een paar centen) bij. Per 1 april 2025 moet je als werkgever 0,2% van de brutoloonsom afdragen aan het HOP. Hiervan betaal jij 0,1%, en 0,1% wordt ingehouden op het salaris van je medewerkers. De premie is verplicht voor alle werkgevers en medewerkers in de horeca – net als een goede portie gezelligheid.

In het najaar van 2025 ontvang je een factuur. Voordat deze op de digitale deurmat ploft, zal je worden gevraagd gegevens aan te leveren waarop de factuur wordt gebaseerd. Daarna krijg je elk kwartaal een nieuwe factuur – een soort seizoensgebonden verrassing, maar dan minder spannend.

Dat de premie pas in het najaar wordt geïnd, betekent echter niet dat je nog kunt wachten met het inhouden en reserveren ervan. Vanaf 1 april 2025 moet dit al gebeuren. Heb je je salarisadministratie bij PersonPlus ondergebracht? Dan zorgen wij voor een correcte verwerking en inhouding. Heb je jouw salarisadministratie elders? Overweeg dan eens een overstap… maar informeer in ieder geval je huidige salarisverwerker over het HOP en de premie.

Waar moet je nog meer aan denken?

Ondanks dat er ‘maar’ 0,1% van het brutoloon wordt ingehouden, houden medewerkers vanaf april netto iets minder over. Geen gigantische bedragen, maar toch: licht je medewerkers in, zodat ze niet plotseling denken dat er een mysterieus gat in hun salaris zit. Wijs ze ook op de website van het Horeca Ontwikkel Platform, want daar vinden ze handige informatie – en nee, geen recepten voor de perfecte cappuccino.

Vragen?

Stel ze aan PersonPlus! We zijn te bereiken via info@personplus.nl en 0113-405680 of stuur een berichtje!

PersonPlus spant zich in om de inhoud van haar blogs zo actueel mogelijk te houden. Ondanks deze zorg en aandacht is het mogelijk dat de inhoud onvolledig, verouderd en/​of onjuist is. Er kunnen geen rechten aan de door PersonPlus verstrekte informatie worden ontleend. PersonPlus is niet aansprakelijk voor schade welke kan ontstaan als gevolg van onjuiste of incomplete informatie op de website.